2012-03-21

Cat Tien Nationalpark - turen


Så här glada var vi. Unn, jag och Heini hade fått ledigt tillsammans och kunde åka iväg till Nam Cat Tien Nationalpark. Från en tour operator i Ham Tien bokade vi en två-dagarstur med övernattning och var så spralliga när vi satt i bilen, helt förtjusta över att vara på utflykt.


Vi började med att köra upp, upp, upp. Fantastiskt vackra berg så långt ögat kunde nå.


Vi stoppade vid ett vattenfall. Egentligen var det en omväg på två-tre timmar, men det förstod vi först när vi åkte vidare. Det var vackert. Kul att Unn efter en vecka är lika brun som mig, och jag har spenderat 3 månader i solen. Inte rättvist.


Vi stoppade och fick en så idyllisk rishattsbild. Här plockar de Oolong-te som vi sedan fick smaka.


Vi kom fram till Cat Tien och checkade in på det enda hotellet i området. Det var 2-stjärnigt och lika illa som det ser ut att vara. (Ja, Heinis myggnät är lagat med plåster.)


På kvällen blev det nattsafari. Det var så himla roligt! Vi fick klättra upp på flaket på en mindre lastbil. Där fanns det ett 20-tal sittplatser varav de flesta redan var upptagna. Vi slog oss ner och bilen började rulla. Vi åkte på den enda "asfalterade" vägen framåt i ca en halvtimme, vände och körde sedan tillbaka igen. Det var kolsvart ute, ingen måne, men en alldeles stjärnklar himmel. Längst fram på flaket stod en man med en urstark ficklampa. Han lyste runt omkring och när han spottade något stannade bilen och vi kunde beundra djuret. Hela grejen var så festligt, sitta på ett bilflak och knö tillsammans med tjugotalet andra turister bara för att få se rådjur, vildsvin och vesslor. Så himla kul ändå.


Tummen upp för nattsafari!


Dagen efter åkte vi ensamma på tur. Samma "asfalterade" väg, fast åt andra hållet.


Vi gick ut i skogen och beundrade naturen. Det här är ett 500 år gammalt träd.


Cat Tien är känd för alla sina fjärilar, och just nu är det parningsperiod, men de var alldeles för snabba för mig och det enda jag egentligen lyckades fånga på bild är den här, en dragonfly. Roligt är att Heini och Unn gick först med lokalguiden från nationalparken och jag kom efter med guiden vi haft med oss från Ham Tien. Jag pekar på den ovan och frågar guiden vad det är för något, han svarar "hm, I think it is a grasshopper." Okej, jag är inte superskillad i djur och natur, men en gräsHOPPA, borde väl ha ben?


Vi kom fram till Krokodilsjön och jag spanade efter krokodiler. Såg mest fåglar och fjärilar och jag slängde ur mig ett "I want to be a birdwatcher". Unn kontrar med att "Haha, and I will be a birdwatcher-watcher". Heini tillägger "Yes, and I a will be a birdwatcher-watcher-watcher!" Och oj, vad roligt vi hade åt det.


Fin panorama över sjön. Tydligen bor krokodilerna i sjön, men man kan inte se dem under torrsäsongen. Eftersom krokodiler inte kan andas under vatten frågade jag om man inte kan ha turen att se dem när de kommer upp till ytan, men tydligen inte. De bor i sjön, de andas luft, men man kan inte se de under torrsäsongen. Okej. Vanlig vietnamesisk logik.


På vägen tillbaka till lunch på hotellet försökte jag fota de fina fjärilarna som fladdrade förbi i samma hastighet som bilen. Det var oerhört vackert, men gick sådär att fånga på bild.


Det är inte bara fjärilsperiod, just nu mognar cashewnötterna också. På vägen hem stannade vi och plockade en cashewfrukt som vi smakade. En blandning av supersött och jättebittert. Väldigt konstig smak. Och det är såhär cashewnöten växer. Under varje frukt växer en nöt ut som sen plockas för hand. Förstå vilket arbete att få ihop till en påse nötter!

Inga kommentarer: