2011-09-15

Fantastisk överraskning x 3

Idag har jag som sagt varit på snorkeltur. Har haft mina favorittanter med mig och dagen har varit helt underbar. Röda havets kristallklara vatten, alldeles turkost vart man än tittar och strålande sol från en klarblå himmel. Planen var att jag endast skulle snorkla eftersom jag fortfarande har problem med mitt öra. (Har träffat tre doktorer här i Egypten och rådfrågat en i Sverige, men inget hjälper). Jag simmade ut och såg några fiskar. Försökte dyka ner på egen hand vilket gick bra. Kände inte av något i vare sig bihåla eller öra och var mycket nöjd med detta. Sen såg jag dykaren med personen som testade på introdyk under mig. Dykaren vinkade ner mig och jag tänkte att vi skulle high five:a eller liknande, men han ger mig istället sin nödregulator så att jag också kan andas under vattnet. Han erbjuder mig sin arm så att jag inte flyter upp igen och jag simmar tillsammans med dem. Under en sten hittar vi två gigantiska muränor som ser ut som ett gammalt par. De käbblar lite med varandra och ser sedan ut att pussa på varandra. Fantastiskt häftigt!

Vi simmar vidare och plötsligt ser jag något skymta borta i vattnet. Det är stora djurkroppar, men lite för grumligt för att se helt klart. Min första tanke är såklart hajar, eftersom vi pratade om det alldeles innan vi hoppade i, men när djuren kommer närmare ser vi att det är delfiner! Fyra stycken delfiner, alldeles framför oss. Tre av de verkade ha sett dykare innan, men den fjärde var nyfiken. Han kom alldeles tätt inpå oss och spanade in oss lika mycket som vi spanade in den. Så oerhört mäktigt att se denna vackra varelse så nära inpå. Eftersom vi tre dykare simmade på höjden, divemaster, jag, introdykare, har vi alla tre bra syn. Jag ser hur mannen under mig sträcker ut handen för att nudda delfinen och den är kanske en halvmeter ifrån. Han nuddar den inte, men nästan. SÅ HIMLA HÄFTIGT!

Efter en heldag av sol och bad åkte jag en snabbis till kontoret. Där väntade två överraskningar, dels ett vykort till (!!!!) från min älskade mor och ett anställningskontrakt för vintern. Vietnam, here I come!


Gullig tjej med gulligt kort.

Inga kommentarer: