2011-09-14

En helt vanlig dag...

... existerar inte i guidelivet. Alla dagar är olika, vissa påminner om varandra, men skiljer sig ändå oerhört. Ni måste ju vid den här den tiden vara sjukt nyfikna på vad jag gör hela dagarna och alltså tänkte jag berätta om dagen. Onsdag, en helt ovanlig dag.

Dagen började redan klockan 05.00. Jag hade telefonen dit gästerna kan ringa om de har några problem (nedan kallad GT). Vid detta tidiga klockslag ringde en gäst som behövde en doktor. Jag ringde doktorn. Somnade om. Vid 06.45 ringde samma gäst för att få hjälp med att förstå doktorns engelska. Jag somnade om (efter att jag översatt engelskan!). 07.30 stängde jag av larmet och tänkte "jag skippar morgonsimning idag, måste sova också." Uppgång vid 08.00 för att åka till Polisens passavdelning. Där mötte jag upp en lokalguide som hjälpte mig med papprena.



Åkte till kontoret och skulle börja dagen. På GT kan gästerna ringa på förmiddagen för att boka utflykter. Alltså, mellan 09.30 och 12.00 satt jag och hade fullt upp eftersom det ringde nästan hela tiden. Boka utflykt, fråga om bagage, frågor om utflykter, hemresa, en bra strand etc etc. Samtidigt fixade jag schema för bilar som kör oss till hotellen och diverse andra kontorssysslor. Alla gäster som ringer in med problem ska loggas i vårt datasystem. Ibland kan det vara trixigt att hitta rätt gäst med rätt bokningsnummer, så allt tar lite tid.

När klockan slog 12.40 drog jag från kontoret. Jag åkte till gymmet. Eftersom jag har fått det ack så enkla tipset från årets bästa personliga tränare, "att träna lite är bättre än inget" så befinner jag mig nu på gymmet var dag. Ibland tränar jag mycket, ibland lite. Men det är så skönt att röra på sig. Konstigt hur mycket mer energi man får av att göra av med den. Och tack vare Mia har jag gått under dagen och behövt dra upp mina shorts eftersom de har blivit för stora. Efter träningen blev det en grym sallad från Hard Rock som jag plockade upp vägen till passavdelningen för att hämta mitt pass som nu fått en stämpel i sig att jag får stanna två månader till.


Kul bokstavsmiss hittade jag medan jag väntade på salladen.

Tillbaka på kontoret var jag tvungen att logga de gäster som ringt under lunchbreaket för att sedan förbereda mig att gå på service på hotellen. Då ser jag om det finns några gäster som vi ska höra av oss till eller på något annat sätt göras något för. På första hotellet satt jag en halvtimme. Det var gäster där hela tiden, så halvtimmen blev 45 minuter. Det var gipsat ben, för litet rum, sjukdom vid utflykt och bokning av utflykt. Nästa hotell satt jag på i 25 minuter och samtalade med ett par jättetrevliga gäster samtidigt som GT ringde stup i kvarten med diverse förfrågningar och problem. På nästa hotell sålde jag utflykt och pratade med gästerna i en kvart för att sedan åka vidare till nästa hotell där ingen ville mig något.

Tillbaka på kontoret, logga gästerna och slutföra biljettförsäljningen genom att lämna biljetterna till den avdelningen som har hand om dem. Kika igenom systemet och ringa tillbaka till de gäster som jag skulle ringa tillbaka till. Lämnade kontoret 20.15. Då åkte jag och handlade och kom hem med världens fynd.


(köp ett paket cornflakes och få världens coolaste skål!)

Det var dagen. Imorgon blir en helt annan dag för då ska jag åka på snorkeltur. Ja, ibland är jobbet glassigt!

Inga kommentarer: