2013-02-21

Dags för reflektion III

Förra fredagen höll vi till i varuhset. På förmiddagen pratade vi om situationsanpassat ledarskap, hur en medarbetare behöver olika mycket stöd och riktlinjer i olika arbetssituationer och vad som då krävs av dig som chef. Det var väldigt intressant att se när jag tillämpade det på mig själv och så vilket jobb min chef gjorde som fick på rätt spår relativt fort när jag inte såg meningen med att komma till jobbet. Och jag funderade lite på vad som hade hänt om han inte hade stöttat mig och fått mig att se framåt, då hade jag nog inte varit kvar på IKEA och kanske inte heller i Älmhult.

På eftermiddagen pratade vi uppförandekod. Det var väldigt roligt! Det är så enkelt att sitta och säga vad som är rätt och fel, men vi diskuterade gråzonerna, alltså där det blir knixigt och krångligt. Till exempel så förstår de allra flesta människorna att det inte är okej att komma till jobbet berusad. Men om man kommer bakfull, är det okej? Och vart går gränsen? Sen har vi ju Facebook där fler och fler är medlemmar. Om du har fyllt i att du jobbar på IKEA, vad får du då skriva på din egna status, och även där, vart går gränsen?

Hela eftermiddagen satt vi och pratade med varandra om detta. Jag vet inte hur mycket klokare jag blev, men bara att tänka efter gör något oss mig. Det skapar en reaktion och jag tar med den in i vardagen och börjar fundera över andra saker och varför jag/vi gör på olika sätt. Och det är väldigt nyttigt att ibland tänka efter. Fundera över varför jag gör på ett sätt och du på ett annat. Och även känna efter om jag gör saker för att det känns rätt eller om jag gör det bara för att jag brukar göra så. Som sagt, oerhört nyttigt.

Inga kommentarer: