2013-02-12

Dags för reflektion III


Förra veckan hölls utbildningen på IKEA Hemma. Bara det var spännande tyckte
jag eftersom jag inte hade någon aning om vad Hemma egentligen gör. De kallar sig
själva det 18 varuhuset i Sverige eftersom de har hand om all försäljning som sker via
internet och telefon. Där sitter även kundservice för hela Sverige och vi fick en rundtur i
lokalerna.

Under dagen pratade vi om IKEAs ledarförmågor. Hur du som chef ska lyckas finna balansen mellan nöjda medarbetare och bra försäljning.  Till vår hjälp hade vi ett specialutformat spel just för ledare inom IKEA. I spelet är du chef för en grupp och du ställs inför olika dilemman i vardagen, det
finns olika svar, men det handlar inte om vilket svar som är rätt utan själva spelet går
ut på diskussionerna vi för sinsemellan. Och vilka diskussioner vi hade! Det var oerhört
intressant att höra hur vi hade tänkt likadant men ändå svarat olika, eller tvärtom, när vi
hade svarat olika, men tänkt likadant.

När vi hade spelat och diskuterat i närmare 5 timmar var jag så oerhört trött över att
ha tänkt konstant, reflekterat och diskuterat att jag gick hem och la mig på soffan
och låg kvar där i två timmar. Men nu börjar det sjunka in hur viktigt det är att tänka
på alla olika aspekter inom företaget såsom säljmål, kostnadsmedvetenhet, smartare
lösningare, nöjd personal och samarbete och hur allt ska fungera. Det är mycket att ha i
huvudet samtidigt!


Rummet som vi satt i tillsammans.

Inga kommentarer: