2013-02-06

Dags för reflektion II

I torsdags när vi träffades pratade vi om inlärningsstil, konflikthantering och Det Svåra Samtalet. Det här var oerhört intressant och gav mig väldigt mycket. Jag har alltid sett mig själv som en som har lätt för att samarbeta och att arbeta i grupp. Testsvaren från en av övningarna visade lite annorlunda. Att istället för att samarbeta så kompromissar jag väldigt ofta. (Inte bara att det syns som testresultat, utan när jag tänkte efter så stämde det väldigt bra med riktigt livet.) Skillnaden finns där om du tänker efter. Om man kompromissar hittar man en lösning som ingen av parterna är riktigt nöjd med. Det bästa med att kompromissa är att "äsch, hen fick inte som hen ville heller" vilket inte är ett bra resultat eftersom konflikten inte är löst, utan bara framskjuten. Att samarbeta däremot handlar om att lyssna på varandra och komma fram till ett tredje alternativ som båda parter är nöjda med. Och där måste jag bli bättre. Inte kompromissa bort mina egna önskemål utan istället väga de lika tungt som motpartens. 

Vad gällande inlärningsstilar tyckte jag det var väldigt intressant att jag som "aktivt experimenterande" inte tycker om kallprat. Att det är lite av ett kännetecken för oss som hamnade i den rutan (vi gjorde ytterligare ett test :) ). Jag kände mig lättad att det beror inte bara på att jag inte tränat så mycket på det, utan att det faktiskt är en del av min personlighet. Kändes lättare att acceptera och nu kanske jag kan lägga lite extra krut på att träna på det eftersom i många situationer behövs det (vilket jag märkte när vi övade svåra samtal!). Det funkar inte alltid att gå rakt på sak, även om det är uppskattat i andra situationer. Ibland måste man snirkla sig framåt. Övning ger färdighet och då är det skönt att jag nu är medveten om att jag faktiskt behöver träna på att prata runt saker och inte gå rakt på sak. Prata runt tills personen jag pratar med kommer fram till samma sak, så istället för att jag ger lösningen får hen komma fram till den. 

Nu ser jag fram emot imorgon och vad för tankar det väcker! 

1 kommentar:

Maria sa...

Kära nån så intressant att få följa dina reflektioner på den här resan! Du är väldigt klok och insiktsfull. puss