2012-01-23

Nyårsfirande i Phan Thiet



Här är en karta över centralaste delarna av Phan Thiet och det var här jag befann mig igår på nyårsaftonen. Resterande gänget var rätt så trötta efter lördagens buckets, så jag åkte in ensam till stan. I Phan Thiet var det proppat med folk. Överallt stod det människor och mopeder. Jag kom in vid 23-tiden och försökte klura ut vad som hände. Bro nr 2 var avspärrad, men 1 & 3 kunde man gå över. Jag gick ett varv och kom fram till att alla människor står vända mot bro nummer 2, alltså är det där det kommer att hända något.


Bro nr 1, fylld av människor.


Så här såg det ut, nästan överallt. Närmast kanalen var inga mopeder tillåtna, men där var det knökat med folk istället.


23.58 ljuder en signal över hela området och alla, verkligen alla, flyttar sig lite närmare bro nr 2 och väntar med spänning. Sen börjar ett fyrverkerikalas med massa jubel, "aaaaaaa":n och "oooooo":n.


Obligatorisk bild.

Sen tog jag en taxi hem och gick och la mig, nöjd och glad att även Vietnam nu har kommit in i 2012.

Chuc mung nam moi! Gott nytt år!

1 kommentar:

jagestedt sa...

Ett bra val älskling!