2012-01-30

Ganska overkligt.

Jag försöker beta av Vietnam-filmerna under tiden som jag faktiskt befinner mig i landet. Såg Apocolypse now häromdagen, igår blev det Det stillsamme amerikanen och nu ser jag på Full metal jacket. Det är så overkligt att jag bara häromdagen var på krigsminnesmuseet och såg alla dessa kanoner, flygplan, helikoptrar och pansarvagnar som deltog i det här kriget som skildras i filmerna. Alla tankarna som flyger genom mitt huvud om människor som har dött och slag som utkämpats.

Jag hade en gäst som berättade att han hade sagt till sin dotter "istället för att du ska be mig om pengar för att gå på bio och se dessa amerikanska skitfilmer som romantiserar kriget så ska du istället få resa dit och se allt med egna ögon och skapa dig en egen uppfattning." Vilket jag tycker är jättebra gjort av pappan. Dock är det lite bisarrt tycker jag, att komma hit till Vietnam och fotografera överallt. Bland tunnlarna "här dog 2 miljoner människor", klick, klick. På museet "det här flyget släppte bomber med en sprängradie på 13 km" klick, klick. Men ändå, bra på ett sätt, fotografera, få reda på fakta, visa och berätta för andra, dra lärdom av det som hänt. Det värsta av allt är ändå prova-på-AK47-skjutbanan som finns i anslutning till Cu Chi-tunnlarna. Där om någon annan plats är väl ett ställe som minst lämpar sig till att skjuta och att uppmuntra till sådana aktiviteter. Respektlöst. Usch.



Här är en inblick i en av helikoptrarna på området utanför museet. De små spakarna, bältet, allt känner jag så väl igen från filmer jag sett. I verkligheten får jag en klump i magen över hur idiotiska vi människor är och vad vi gör. Ska vi någonsin lära oss?

Efter vårt besök på krigsminnesmuseet, som har oerhört starka bilder från kriget och dess efterföljder, diskuterade jag tillsammans med mina gäster om vad vi ska göra och hur vi kan få stopp på allt elände vi människor ställer till med. Upplysning är ett sätt, men något mer konkret kom vi inte på. Jag åkte hem och blev direkt medlem i Amnesty, något jag skulle ha blivit många år tidigare. Något annat bra tips på vad vi kan göra för mänskliga rättigheter i världen?

Inga kommentarer: