2011-04-23

Konsten att ta en taxi

För det första finns det alldeles för många taxibilar i Hurghada. Alltså när man går på gatorna så tutar nästan varenda bil som kör förbi. När man väl har valt ut sin bil ska man förhandla om priset innan eller inte säga något och lämna lämplig summa när man går ur. Sedan är det viktigt för mig som kvinna att inte sätta mig i förarsätet. Chaufförerna tar nämligen det som en invit. Alltså sittandes i baksätet ska jag bara säga vart jag ska. Ingenting mer, chaufförerna tar allt annat som en invit. Väldigt jobbigt för mig som är artigt uppfostrad och gärna småpratar lite om var jag kommer från och vad jag gör här. Men jag har lärt mig. Det kanske finns undantag, men alla, verkligen alla, chaufförer som jag har åkt med har antingen velat gifta sig med mig, bli min "vän" eller bara ligga. Blir lite tröttsamt tillslut.



Häromkvällen åkte jag hem och chauffören pratade bara arabiska, men frågade saker som jag ändå förstod. Jag ville ju självklart visa att jag kunde några arabiska ord och svarade så gott jag kunde. Skulle jag inte ha gjort. När jag skulle betala och gå ur börjar chauffören smeka mitt knä och säga att jag kan betala med sex. Lagom kul. Jag smällde igen dörren och gick argt därifrån. Det konstiga är ju att det känns som mitt fel och att jag får skylla mig själv eftersom jag pratade med honom. Jag kände mig både förolämpad och smutsig även fast det inte hade skett något mer. Får mig att tänka på tjejer som blivit utsatta för våldtäckt och får höra att det är deras fel eftersom de hade för kort kjol på sig. Usch, om jag kände såhär efter lite smekande på mitt knä så kan jag förstå hur de känner sig.. Menmen. Jag föredrar att åka taxi med en av mina manliga kollegor. Då slipper man oftast tjafs.

Inga kommentarer: