2011-07-20

Direkt från Kairo

01.48 bar det av. (Inte jag som var sen!) Jag var trött, men sådär förväntansfullt spänd som jag blir inför en tur. Min lokalguide är Youhanna och han är en av de bästa. Vi försökte köra förbi Al-Tahrir square på väg till Egyptiska museet (eftersom det ligger precis bredvid). Det gick sådär, vägarna dit var avspärrade av (fredligt) demonstrerande människor som tältade. Vi fick ta en omväg. Det är ganska ofattbart att befinna sig mitt i händelsernas centrum när ett land slåss för sin frihet.

Det är min första två-dagars tur och jag har inte fått ihop ett jättebra program. Nu när jag guidat den första dagen vet jag vad jag borde sagt idag och vad jag kunde sparat tills imorgon. Det betyder att den har turen blir bra, men nästa blir ännu bättre. Nu sitter jag på min balkong. Nybadad i poolen, solat lite och just utkliven ur duschen. Myser i hotellbadrock och ska lägga upp en plan inför morgondagen. Mina gäster åker på Sound and Light-show vid pyramiderna och jag njuter av att bo på hotell.


2 kommentarer:

Frida sa...

njut av hotell och pool. Det är du värd!

Maria sa...

Visste väl att det skulle gå bra! Hoppas att du kunde njuta av hotellet ordentligt. Puss hjärtat! Mamman