2011-05-26

Dagen efter tur.

Jag hittade på youtube ett klipp om pyramiderna. (the mystery of the sphinx) SÅ himla spännande. Det reulterade dock i att jag inte gick och la mig förrän vid 23. Uppgång klockan 0115 för att åka och hämta de första gästerna. Sov lite i bussen på väg till Kairo (tar ändå 6 timmar) och sedan var det fullt ös. Programmet var pyramiderna, sphinxen, papyrusbutik, lunch, egyptiska museet, hemfärd. Jämfört med förra gången pratade jag väldigt mycket mer och om mer intressanta saker, men gästerna skrev på sin frågeformulär att de hade velat höra ännu mer. Om Kairo, om det dagliga livet i Egypten etc. Menmen. De var riktigt nöjda med turen ändå. Jag med. Mitt favoritstopp är ändå pyramiderna. Dessa fantastiska byggnader. All den tid och arbete som människorna la ner på att hedra sina kungarna. Och att de står sig än idag! Helt fantastiskt. Egyptiska museet är ju också riktigt häftigt med alla statyer och föremål. 120 000 föremål finns det i utställingen och ungefär lika måna föremål finns i museets källare. Förstår hur många stenar och statyer det finns här egentligen?! Så häftigt. Innan vi gick in på museet hörde jag av mig till Fadi som arbetar som lokalguide, men nu är hemma på semester. Han hade alltså 2 timmar på sig att komma till museet för att hälsa på mig. 1545, alltså tiden när mina gäster ska samlas för att vi ska åka, skickar han ett sms och säger "sitter på tunnelbanan, framme om 10 minuter." Åh herregud. Dessa egypter och deras tidsuppfattning. Ibland blir jag lite matt. Vi väntade några minuter och tog några kort på museet från utsiden, men sen var vi tvungna att åka. Försökte ringa Fadi, men utan svar. Vi kör ut från parkeringen och ut i den kaosartade trafiken. Då ringer han och säger: nu är jag här! Åh. jag blir galen. Men han kommer till Hurghada nästa vecka så då får vi träffas istället. Någon som kommer snart också är Kristoffer. Nu är det mindre än två veckor tills jag får ta emot honom på flygplatsen. Det kommer bli så himla roligt. Har önskat världens specialschema som jag hoppas jag får. Då kommer det bli kalas :)

Idag är jag ledig och jag sitter hemma och tar det lugnt. Har en dag kvar på min dykkurs, men jag orkade inte göra det idag. Är ledig igen på söndag och tar det då. Idag tänkte jag lägga mig vid poolen och bara njuta av att vara ledig.




Såhär snygga är Youhanna och jag framför pyramiderna.

1 kommentar:

Rikard sa...

Fan va festligt! Jag kanske skulle passa i Egypten med tanke på tidsuppfattningen dom har... =)