2012-09-06

Jag har blivit student!

I tisdags var jag i Lund. Det var dags att aktivera hjärnan och få något annat att tänka på än hur många korv det går på ett tjog och hur många glass ett dussin är. När Karin var här i lördags sa hon att jag borde anmäla mig till en kurs. Det är en tanke som slagit mig också, men jag hade bara tittat på distanskurser och inte hittat något lockande. Nu sökte jag bland alla som hade sen anmälan och hittade Rysk Kulturhistoria. Helfestligt.

Så i tisdags satte jag mig på tåget och åkte till Lund. Jag hittade min fakultet, Humanistiska, och min avdelning, Språk- och Litteraturcentrum. Klockan 10, när föreläsningen skulle börja och jag fortfarande står ensam i korridoren blir jag lite rädd. Visst var jag framför rätt dörr i rätt byggnad? Tillslut kom det en till tjej som skulle på samma föreläsning och hon upplyste mig om Den Akademiska Kvarten. Jag har ju bara trott att det där är ett skämt om att studerande alltid har en kvart på sig lixom, men på allvar! På mitt schema står det kl 10, men det börjar inte förrän 10.15. Helfestligt. (Och nu vet jag anledningen!) Kan inte minnas att det var så på Stockholms universitet?

Mycket info skulle skrivas upp.

Efter en lunchpaus hade vi ett intromöte med tillhörande upprop. Eftersom jag anmält mig sent var jag inte anmäld och blev inte uppropad utan jag fick lämna in en lapp. Nu idag har min anmälan bearbetats och jag är numer 6e reserv. 6e reserv!! På första föreläsningen var vi 6 pers och jag är 6e reserv!? Hänger inte riktigt med. Vi får se hur detta löser sig.

(Jag jobbar alltså fortfarande, men eftersom det "bara" är 80% orkar jag allt med en kurs på 15 poäng. Kanske.)


Inga kommentarer: