2010-01-29

Alla dagisbarn säger "mama".

Dag 1 hade vi upprop och information och sedan, dag 2 började härligheten. Lära sig alfabetet. Det är lite krångligt, för vissa av de latinska bokstäverna finns med, men uttalas som helt andra. Det ställer till det lite i hjärnan. Sen finns det bokstäver som uttalas zj, ch, ts, tche, sha och shia. Lite jobbigt att hålla isär alltså. Men efter nån dag satte det sig. För att då snurra till det ytterligare är de skrivna bokstäverna inte likadana som de tryckta bokstäverna. Alltså helsnurrigt! När jag försöker ljuda fram orden måste jag titta på alfabetet för att se hur de skrivna bokstäverna ser ut i tryck. Och då såklart är det vissa tryckta som ser ut som de skrivna och allt snurrar ihop sig. Tack och lov är det jätteroligt. Vi sitter som förstakluddare och säger "ka, kå, ko, kä. Ma, må, mo, mä. Sha, shå, sho, shä." Och så vidare. Alla bokstäver ska gås igenom med vokaler efteråt.

När det sedan kommer till själva skrivandet är det som skrivstilslektionerna i skolan fast mer exakt. Det är fjångar som ska vara på rätt håll och tillräckligt långa (men inte för långa!), böjar som ska vara exakta, linjer som inte får luta och självklart ska alla bokstäverna vara i samma höjd! Men jag tycker att det är oerhört roligt att lära sig från noll. Jag kunde ingenting i måndags och nu kan jag säkert 30 ord på ryska. Det går fort!

Boendet är sådär just nu. Vi ska nämligen bo i rummen som mediaeleverna använder., men mediaeleverna går inte på praktik förrän om två veckor så då får vi bo på konferensboendet så länge. Det är inte sunkigt eller dåligt, men vårat "kök" består av två plattor och en kastrull. Ett jättelitet kylskåp och inga köksapparater. Visst, det funkar, men det är inte jätteroligt. Jag vill ju flytta alla mina grejer dit och det får ju inte rikitgt plats. Jag och Karin delar rum och det är jättemysigt. De senaste kvällarna har vi avslutat med minst tre avsnitt av Grey's anatomy nedkrupna under täcket. Himla mysigt.

Och vad ska jag säga om våra klasskamrater? Som vår rektor Pelle påpekade är alla som läser ryska lite annorlunda och det stämmer. Annorlunda på ett bra sätt. Vi har haft jättetrevligt vi fyra som ätit middag samtidigt och pluggat kring köksbordet. Karin, Robin och jag har även hunnit med en sväng på Vetlanda badhus. En liten bassäng, men med 5 olika bastuar och en bubbelpool. Vi är fem som bor på skolan, en pendlar från Vetlanda, en från Jönköping och en fastnade med jobbet i Bryssel och har inte dykt upp än. Får se vad hon är för någon.

Inga kommentarer: